26. religia semitów (fenicja, hebrajczycy, kanaan, kartagina, nabatejczycy, palmyra, petra, ugarit), i filistynów
26. 0. problemologia
26. 0. 1. drzewo
religii semitów i filistynów
oczywiście, w tym rozdziale zamiast drzewa religii
zestawienie ludów semickich, których religie zostały tu ujęte.
26. 0. 2. synkretyzm (cz 1)
religie semickie z obszarów innych niż mezopotamskie są naturalną bazą judaizmu, judeochrześcijaństwa i chrześcijaństwa.
z zaratusztrianizmu semici mieli przejąć następujące idee: wędrówka dusz po śmierci do nieba lub piekła (bzdet, była już w religii słowian), nadejście mesjasza (?), sąd ostateczny (jest już w egipcie), koszerność, kult ognia (mitra, boże narodzenie, uosobienie boga ze światłością, gorejący krzew).
słaba hipoteza, że monoteizm przyszedł do semitów od amenhotepa iv echnatona jako kult atona, podczas gdy w hinduizmie monoteizm ewoluuje w naturalny sposób.
przejęcie mitów sumerów: potop (epos o gilgameszu, jakkolwiek potop jest już w mitach celtyckich i germańskich), wąż jako symbol postępu i zła (a słowiański żmij?).
grecki adonis pochodzi od fenickiego adon (pan), hebrajskiego adonai.
kemosz, jedno z najstarszych bóstw semickich, był w babilobii czczony jako nergal, w grecji jako ares.
anat, kananejska bogini, siostra i ukochana baala, znana z ugarit, była czczona na bliskim wschodzie i w egipcie (tanis).
każdego roku kapłanki anat zawierały małżeństwo ze świętym królem z celu zapewnienia dobrych zbiorów. podobny kult orgiastyczny został poświadczony także dla ateny w świątyni herkulesa w rzymie gdzie oblubienica nazywała się akka. boskie dzieci zrodzone z tego związku stawały się duchami zboża nadchodzącego roku.
astarte, bogini kananejska i fenicka, utożsamiana z babilońsko-asyryjską isztar i sumeryjską inanną, była czczona także w egipcie i w etrurii.
mit o astarte śpiewającej dla jama jest podobny do hetyckiego mitu o hedammu.
aszera, bóstwo ugaryckie, była popularna także w akadzie, wśród hetytów, w kanaanie, w ludowej mitologii hebrajskiej, w południowej arabii.
w kuntilled ajrud na synaju (ix-viii pne) znaleziono świątynię, a w niej napisy: "jahwe z samarii i jego aszera", "jahwe z temanu i jego aszera". inne inskrypcje dotyczyły baala.
związek jahwe z aszerą przypomina związek śiwy i śakti (jako uosobienie pierwiastka żeńskiego) i związek jahwe i szechiny o takim samym charakterze (kabała). ponadto istniał podobny związek między jahwe i jerozolimą.
próby przeniknięcia kultów aszery i anat do judaizmu były udane, do chrześcijaństwa mnej udane.
baal, bóg ugarycki, był czczony także w egipcie, na bliskim wschodzie, w rzymie, w hellenistycznej syrii. występuje związek pomiędzy jahwe i baalem jako "cwałującym po niebie".
baal hammon to bóg fenicko-punicki. jego imię hammon jest związane z amonem, więc był prawdopodobnie bogiem wyroczni. baal hammon jest utożsamiany z melkartem, elem lub dagonem. znany jest mityczny związek melkarta z tyrem, a także baala hammona i tanit z kartaginą.
tanit, fenicka bogini płodności, księżyca i wody, była znana w
rzymie jako peregrina sacra (bóstwo
obce) i nazywana dea caelestis.
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz