26. religia semitów (fenicja, hebrajczycy, kanaan, kartagina, nabatejczycy, palmyra, petra, ugarit), i filistynów
26. 8. 2. 2. 2. płodność i przyjemność
bóstwa miłości:
- aszera - bogini miłości, siostra i kochanka baala (ugarit),
- anat - bogni miłości (kanaan),
- astarte - bogimi miłości (fenicja, kanaan),
astarte zakochała się w eszmunie. chcąc uniknąć jej zalotów, eszmun okaleczył się i zmarł. bogini przywróciła go do życia w boskiej postaci (fenicja, kartagina).
- iszhara - bogini miłości, żona dagona (semici, syria),
- belti - bogini miłości, żeński odpowiednik marduka (bela) (palmyra).
szai al-kaun wprowadził
kult zakazu picia wina (nabatejczycy).
26. 8. 2. 4.
zdrowie/choroby
reszef to bóg zarazy (kanaan, kartagina), zsyła choroby (ugarit).
eszmun to bóstwo uzdrawiające, zwłaszcza z chorób dziecięcych, jego atrybutem był kaduceusz (fenicja, kartagina).
jarhibol to bóg
opiekuńczy leczniczego źródła efqa (palmyra).
26. 8. 2. 6. dobro
(szczęście)/nieszczęście
el jest dobry i
miłosierny, życzliwy ludziom (kanaan,
ugarit).
26. 8. 2. 7. zajęcia
26. 8. 2. 7. 1.
wojna, bóstwa militarne, pokój
bogini wojny anat wprowadzała się w szał bojowy, podczas którego ścinała głowy jak kłosy. zbryzgana krwią zawieszała odrąbane ręce wrogów wokół pasa, a ich głowy na plecach (ugarit). w kanaanie anat uchodziła za boginię wojny, wojowniczkę budzącą grozę.
inne bóstwa związane z wojną.
- astarte - bogini wojny (fenicja, kanaan),
- asztar - bóg wojny, męski odpowiednik astarte (moab),
- jahwe - bóg wojny (hebrajczycy),
- semia - bogini wojny (palmyra),
- reszef - bóstwo wojny (kanaan, kartagina),
- al-uzza - wszechmocna, bogini wojny (nabatejczycy),
- kemosz - bóstwo wojny (semici, moab, kanaan, ugarit),
- iszhara - kojarzona z wojną (semici, syria),
- azizos - bóg wojowników, przedstawiany w postaci glinianych figurek jeźdźców i koni (nabatejczycy),
- alla - patronka wojowników (nabatejczycy),
- alat - bogini pokoju (palmyra),
- baal - władca świata, jego atrybutami były szpiczasty hełm z rogami i maczuga.
łuk i strzały były symbolami śmierci w religiach semickich.
Waldemar Merniczek
Komentarze
Prześlij komentarz