27. judaizm i religie powiązane (hebrajczycy, izrael, kabała, karaimi, mandaizm, mozaizm, palestyna, samarytanie, żydzi) oraz ringatu
27. 3. kosmos i żywioły
27. 3. 1. niebo
drugiego dnia stworzenia zostało stworzone sklepienie niebieskie oddzielające eody górne od dolnych (księga rodzaju).
szechina jest ziemią w stosunku do nieba (kabała).
potop trwał 40 dni i 40 nocy lub cały rok, jego przyczyną był silny deszcz lub otwarcie się odchłani nieba (księga rodzaju).
jozue pokonał
wroga (koalicję amorejską przeciwko izraelitom) ponieważ bóg spuścił na przeciwników z nieba deszcz kamieni (księga jozuego).
27. 3. 2. słońce,
światło
stworzenie świata: 1 dzień: stworzenie światła i oddzielenie go od ciemności (księga rodzaju).
stworzenie świata: 4 dzień: stworzenie słońca (księga rodzaju).
słowa boga: ja tworzę światło i stwarzam ciemności (księga izajasza).
bóg objawił się mojżeszowi w postaci krzewu gorejącego (szechiny) (saadja ben josef).
dziewiąta plaga egipska polegała na ciemności (księga wyjścia). ciemności egipskie: "i rzekł pan do mojżesza: "wyciągnij rękę ku niebu, a nastanie ciemność w ziemi egipskiej tak gęsta, że można będzie dotknąć ciemności", wyciągnął mojżesz rękę do nieba i nastała ciemność gęsta w całej ziemi egipskiej przez trzy dni, jeden drugiego nie widział i nikt nie mógł wstać z miejsca swego przez trzy dni, ale izraelici wszyscy mieli światło w swoich mieszkaniach".
nad cherubinami znajdującymi się na wieku arki przymierza jaśniało światło.
manna topiła się w słońcu.
jozue pokonał wroga (koalicja amorejska przeciwko izraelitom), gdyż w odpowiedzi na jozuego bóg zatrzymał słońce na niebie i wydłużył dzień, dzięki któremu izraelici mogli zgładzić wszystkich uciekających (księga jozuego).
manasses, mąż judyty, zmarł podczas żniw jęczmienia z powodu porażenia słonecznego (księga judyty).
prorok ezechiel miał wizję rydwanu jahwe w pojeździe o nadzwyczajnej zwrotności poruszanym przez istoty o czterech obliczach: człowieka, lwa, wołu i orła, ponad którym unosi się postać podobna do ludzkiej otoczona wielki światłem (bóg, chwała jahwe) (księga ezechiela).
inna wizja proroka ezechiela dotyczy grzechów jerozolimy: w świątyni postawiono posąg astarte, przywódcy uprawiają kult zwierząt, ludzie kłaniają się słońcu (kięga ezechiela).
jonasz wzbraniał się przed wizytą w niniwie, którą nakazał mu pan, zrobił szałas i czekał co się stanie, bóg sprawił, że wyrósł krzew, który dał mu cień. następnego dnia bóg przysyła robaczka, który uszkodził krzew, a wiatr nadesłany przez boga i gorące słońce osłabiły jonasza. jonasz życzył sobie śmierci, a bóg zapytał: czy słusznie gniewasz się z powodu śmierci krzewu? czyż ja nie powinien mieć litości nad 120.000 ludźmi w niniwie i nad zwierzętami? (księga jonasza).
jonasz przepowiedział zdobycze terytorialne północnego izraela za jeroboama ii i ostrzegał mieszkańców niniwy przed zburzeniem miasta. został wysłuchany, na co mogło mieć wpływ zaćmienie słońca w 763 pne.
baruch poznał zasady ruchu słońca i planet, widział feniksa lecącego przed słonecznym rydwanem (3 księga barucha).
zwój wojny zawiera wizję wojny synów światłości z synami ciemności (także esseńczycy).
archanioł uriel jest archaniołem światłości.
bóg jest pełen światła duchowego i fizycznego, które promieniuje na wyższych aniołów (serafinów), którzy są utkani z tajemniczego ognia, który jest pierwszym refleksem żaru boskiego życia, symbolem tego żaru są płomienie świec i ogień ołtarza, które przypominają o rozpłomienieniu i przemienieniu wszystkiego przez zstępowanie w świetlistym obłoku bożej obecności, bożej szechiny (inspiracja księgą izajasza).
nadprzyrodzone światło to szechina (boska obecność).
na początku był nieskończony, stwórca, ein sof i "wyższe proste światło wypełniało całą realność". kiedy nieskończony zapragnął stworzyć stworzenie, skupił się w kropce centralnej, skróciło się światło i oddaliło się (cimcum), z nieskończoności przyciągnął się promień światła wewnątrz przestrzeni i opuściło się światło nieskończoności w dół, w tej przestrzeni nieskończony stworzył wszystkie światy. kolejne stopnie opuszczania się światła to sefirot. z każdym sefirot świat stawał się mniej podobny do ein sof, najwyższy skrócił swoje światło aby powstała pustka w której dokonało się dzieło stworzenia (luria).
idea rozbicia naczyń polega na pęknięciu sefirot pod wpływem boskiego światła. grzech pierworodny to przyczyna pomieszania dobra i zła w każdym człowieku, występowania pokus ku złemu (luria).
światło, natchnienie, emanacja, świat duchowy przechodzą przez wiele stopni (sefirot), im niższy stopień tym mniej światła (duchowości), ponieważ światło trudniej przechodzi przez warstwy (kabała).
światło ein sof przepływając przez sefirot przybiera różne kolory (mojżesz kordowero).
szechina to ostatnia stancja w hierarchii emanacji boskiego światła, dziesiąta najniższa i najbardziej oddalona od źródła światła sefirot (malchut), związek żeńskiej szechiny z sześcioma poprzedzającymi ją sefirot, stanowi symbol boskiej energii (jakkolwiek malchut jest poprzedzony bezpośrednio przez trzy sefirot). symbolem szechiny było światło (kabała).
zadaniem człowieka jest przezwyciężenie ograniczenia własnego bytu i zlanie się z boskim światłem (chasydyzm polski).
drzewo życia wzmaga podwójny ruch światła, rozjaśnia je światło proste, a równocześnie światło odbite tworząc istotę bożej obecności. ów przepływ światła wpływa na zdolność kreacyjną każdej z sefirot (chaim vital). kolumny drzewa symbolizują drogę wyższego światła (obecność boga w świecie) do malchut poprzez 22 ścieżki spinające drzewo, i kolejne etapy wzrostu duszy od malchut (stan zepsucia) do keter (stan świętości) w drodze odbicia światła (najprostsza droga przez jesod, tiferet, daat) (kabała).
ner tamid (lamka w synagodze) to symbol obecności boskiego światła.
swastyka na palestyńskich synagogach symbolizuje słońce.
ziz to ptak uczyniony przez boga z ognia, światła, wody i błota, skrzydłami przesłania słońce, zostanie zabity przez mesjasza.
podczas sądu ostatecznego słońce i księżyc zaćmią się, gwiazdy utracą światłość (księga joela).
dzień pański będzie ciemnością, a nie światłem (księga amosa).
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz