27. judaizm i religie powiązane (hebrajczycy, izrael, kabała, karaimi, mandaizm, mozaizm, palestyna, samarytanie, żydzi) oraz ringatu

27. 5. 3. dusza (cz 1)

 

człowiek został stworzony na obraz i podobieństwo boże, w akcie stwórczym staje się nefesz (duszą). ciało i dusza są nierozłączne jako człowiek. 

zamysł stworzenia nie może być osiągnięty bez udziału dusz ludzi, które inkarnują się w materialnym świecie, aby odmienić swoją naturę i stać się godnymi błogości boskiej (kabała). 

luz to krąg, którego nie można zniszczyć przez ogień czy młot, w którym przebywają dusze i z kórego odrodzą się ludzie (oshaia). 

poszczególne dusze są częściami pierwotnej duszy adama (chaim vital). 

ruach to oddech, tchnienie, które bóg tchnął w adama, a on stał się istotą żyjącą (duszą żywą, nefesz haija, duch, siła życiowa), która jest zarówno w człowieku jak i zwierzęciu. 

dusze istnieją także poza narodzinami i podlegają reinkarnacji, mogą zostać potępione (faryzeusze). 

zasada gilgul mówi, że każda dusza z natury pragnie zyskać doskonałość i złączyć się z bogiem, jeżeli nie uda jej się to za życia, wciela się w inne ciało. dusze ludzi uczciwych mogą powracać na ziemię celem niesienia pomocy. kolejne wcielenia mogą służyć wykonaniu szczególnych rozciągniętych na wiele pokoleń zadań.

wędrówka dusz to kosmiczne prawo i metafora żydowskiego losu (wygnania) (chaim vital). 

wędrówkę dusz może zakończyć tylko duchowa naprawa lub mesjasz (sefer ha gilgulim). 

apokalipsa sedracha zawiera rozmowę z bogiem o duszy. 

źródłem duszy jest najwyższy (kabała). 

dusza człowieka jest złączona z bogiem miłością (israel baal szem tow). 

dusze żydów w sposób symboliczny są rybami pławiącymi się w wodach tory (sefer jecira). 

oprócz zwierzęcej duszy otrzymanej od wyższych sił i właściwej wszystkim żywym stworzeniom, człowiek posiada specjalną duszę, emanację stwórcy, która istniała przed stworzenia świata. ta dusza za pośrednictwem człowieka wchodzi w materialne życie. po unicestwieniu ciała dusza albo powraca do swojego początkowego stwórcy, albo wchodzi w ciało innego człowieka (mosze ben nahman). 

stwórcę i dusze oddzielają cztery duchowe światy: 

1 olam acilut - świat błogosławieństwa, odnosi się do najczystszego ducha stwórcy, system zarządzania poprzez wszystkie niższe światy, 

2 olam haba - świat tworzenia (rzeczywistość, w której istnieje życie po śmierci) (???)), 

3 olam hajecira - świat aniołów

4 olam haasia - świat działania. 

każdy ze światów jest podzielony na sefirot (kabała). 

sefirot to każdy z duchowych światów. jest podzielony na dziesięć stopni (sefirot). część światła weszła w sefirot z rozbitych sefirot (naczyń boskich) (kabała). 

bina to początek i źródło neszama (świętej duszy). 

malchut to sefirot przedstawiająca duszę (kabała). 

w stosunku do duszy szechina jest ciałem (kabała).


Waldemar Matlan

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

27. judaizm i religie powiązane (hebrajczycy, izrael, kabała, karaimi, mandaizm, mozaizm, palestyna, samarytanie, żydzi) oraz ringatu

27. judaizm i religie powiązane (hebrajczycy, izrael, kabała, karaimi, mandaizm, mozaizm, palestyna, samarytanie, żydzi) oraz ringatu