27. judaizm i religie powiązane (hebrajczycy, izrael, kabała, karaimi, mandaizm, mozaizm, palestyna, samarytanie, żydzi) oraz ringatu
27. 5. 3. dusza (cz 1)
człowiek został stworzony na obraz i podobieństwo boże, w akcie stwórczym staje się nefesz (duszą). ciało i dusza są nierozłączne jako człowiek.
zamysł stworzenia nie może być osiągnięty bez udziału dusz ludzi, które inkarnują się w materialnym świecie, aby odmienić swoją naturę i stać się godnymi błogości boskiej (kabała).
luz to krąg, którego nie można zniszczyć przez ogień czy młot, w którym przebywają dusze i z kórego odrodzą się ludzie (oshaia).
poszczególne dusze są częściami pierwotnej duszy adama (chaim vital).
ruach to oddech, tchnienie, które bóg tchnął w adama, a on stał się istotą żyjącą (duszą żywą, nefesz haija, duch, siła życiowa), która jest zarówno w człowieku jak i zwierzęciu.
dusze istnieją także poza narodzinami i podlegają reinkarnacji, mogą zostać potępione (faryzeusze).
zasada gilgul
mówi, że każda dusza z natury pragnie zyskać doskonałość i złączyć się z
bogiem, jeżeli nie uda jej się to za życia, wciela się w inne ciało. dusze ludzi
uczciwych mogą powracać na ziemię celem niesienia pomocy. kolejne wcielenia
mogą służyć wykonaniu szczególnych rozciągniętych na wiele pokoleń zadań.
wędrówka dusz to kosmiczne prawo i metafora żydowskiego losu (wygnania) (chaim vital).
wędrówkę dusz może zakończyć tylko duchowa naprawa lub mesjasz (sefer ha gilgulim).
apokalipsa sedracha zawiera rozmowę z bogiem o duszy.
źródłem duszy jest najwyższy (kabała).
dusza człowieka jest złączona z bogiem miłością (israel baal szem tow).
dusze żydów w sposób symboliczny są rybami pławiącymi się w wodach tory (sefer jecira).
oprócz zwierzęcej duszy otrzymanej od wyższych sił i właściwej wszystkim żywym stworzeniom, człowiek posiada specjalną duszę, emanację stwórcy, która istniała przed stworzenia świata. ta dusza za pośrednictwem człowieka wchodzi w materialne życie. po unicestwieniu ciała dusza albo powraca do swojego początkowego stwórcy, albo wchodzi w ciało innego człowieka (mosze ben nahman).
stwórcę i dusze oddzielają cztery duchowe światy:
1 olam acilut - świat błogosławieństwa, odnosi się do najczystszego ducha stwórcy, system zarządzania poprzez wszystkie niższe światy,
2 olam haba - świat tworzenia (rzeczywistość, w której istnieje życie po śmierci) (???)),
3 olam hajecira - świat aniołów,
4 olam haasia - świat działania.
każdy ze światów jest podzielony na sefirot (kabała).
sefirot to każdy z duchowych światów. jest podzielony na dziesięć stopni (sefirot). część światła weszła w sefirot z rozbitych sefirot (naczyń boskich) (kabała).
bina to początek i źródło neszama (świętej duszy).
malchut to sefirot przedstawiająca duszę (kabała).
w stosunku do duszy szechina
jest ciałem (kabała).
Waldemar Matlan
Komentarze
Prześlij komentarz