27. judaizm i religie powiązane (hebrajczycy, izrael, kabała, karaimi, mandaizm, mozaizm, palestyna, samarytanie, żydzi) oraz ringatu
27. 7. przyroda/natura
dumuzi, bóg przyrody, był czczony w czasach odstąpienia izraela od kultu jahwe (księga ezechiela).
w edenie panowała niezakłócona więź pomiędzy bogiem, ludźmi i przyrodą.
przyroda jest poddana bogu i wykonuje jego wolę (list jeremiasza).
przyroda jest nietrwała, marność nad marnościami (księga koheleta).
jeżeli kabalista pozna i zrozumie acilut (emanację sefirot), to zrozumie całą przyrodę, a skoro zna tajemnice realności, to może kierować przyrodą (israel sarug).
bóg jest tożsamy z przyrodą, naturą, materią, są to jedynie różne nazwy dla tej samej podstawowej substancji (spinoza).
natura jest pełna pokoju i harmonii (uriel acosta).
27. 7. 0. materia
istnieje tylko materia, dusza jest materialna (saduceusze).
stworzenie świata dokonało się z niczego. stwarzając świat bóg powołał do życia materię, która do tej pory była w stanie chaosu, a teraz uzyskała formę (juda halevi).
stwórca stworzył świat materialny i światy duchowe w celu sprawienia maksymalnej radości i zadowolenia stworzeniom (zamysł stworzenia). zamysł stworzenia nie może być osiągnięty bez udziału dusz ludzi, które inkarnują się w materialnym świecie, aby odmienić swoją naturę i stać się godnymi błogości boskiej (kabała).
ain sof (praprzyczyna, absolut niepoznawalny) emanuje z siebie pośrednie duchowe sfery (sefirot), z których tworzy się materialne uniwersum (sefer jecira).
ain sof przepływając przez sefirot przybiera różne formy świata materialnego (mojżesz kordowero).
cimcum to koncentracja lub wycofanie się boga konieczne do zaistnienia materialnego świata wewnątrz nieskończonego ain sof (kordowero, luria).
hod odpowiada za tworzenie w świadomości uporządkowanych obrazów świata materialnego (assijach) (kabała).
malchut to materia lub obecność boga w świecie materialnym (szechina), sefirot upadła skażoną złą materią (kabała). malchut to centrum stworzenia, boskie oblicze (luria).
ani jeden z najwyższych światów duchowych nie jest w stanie odbić się w zmysłowym świecie działania (asia), gdzie pomieszały się dobro i zło, kłamstwo i prawda, tylko w tym świecie możliwe jest zbawienie obejmujące cały wszechświat, wynosi znikomą materię do poziomu ducha, osiąga kulminację w zjednoczeniu przenajświętszego błogosławionego i jego szechiny (chasydyzm polski).
archanioł metatron to boży agent stwarzający świat, wnikający w jego materię i kalający się nią (niektórzy kabaliści).
najpotężniejszą ideą-siłą jest logos, pośrednik mi bogiem i światem, anioł i syn boży. za ich pośrednictwem następuje oddziaływanie na świat materii odwiecznej, będącej nosicielem nicości i zła. materia jest bierna, złożona, wtórna i zmienna (filon z aleksandrii).
bóg jest tożsamy z przyrodą, naturą, materią, są to jedynie różne nazwy dla tej samej podstawowej substancji. duch i materia są dwoma aspektami jednej substancji (boga). duch nie wpływa na materię, a materia na boga, istnieją one do siebie równolegle (spinoza).
świadomość istnieje jako jedna z elementarnych jakości bytu
(materii) (david bohm, fizyk
kwantowy).
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz