27. judaizm i religie powiązane (hebrajczycy, izrael, kabała, karaimi, mandaizm, mozaizm, palestyna, samarytanie, żydzi) oraz ringatu
27. 7. 2. rośliny, rolnik (cz 1)
w czasach noego nie było potrzeby odróżniania zwierząt czystych od nieczystych, gdyż ludzie żywili się roślinami (midrasz).
warzywa i owoce powinny zostać sprawdzone przed spożyciem, czy są koszerne. nie wolno wysiewać na jednym polu dwóch rodzajów ziarna (zakaz mieszania dwóch rodzajów roślin na jednym polu lub winnicy - kilja serajim), nie wolno używać odzieży sporządzonej z dwóch rodzajów włókna (zakaz tkania materiału z lnu i wełny - kilja begadim). szczegółowe przepisy zawarte są w miszna -zerain-kilajim.
miszna-zeraim-orla zawiera zakaz zrywania i spożywania "roślin nieobrzezanych", czyli owoców z drzew przez pierwsze trzy lata ich wzrostu.
miszna-tohorot-ukcin mówi o owocach stykających się z przedmiotami nieczystymi i częściami niejadalnymi jak łodygi, szypułki, łupiny, pestki.
miszna-tohorot-makszirin reguluje zagadnienie nieczystości produktów spożywczych na skutek zamoczenia w oliwie.
daniel i jego towarzysze odmówili jedzenia potraw i wina królewskiego żywiąc się jedynie jarzynami. bóg sprawił, że wyglądali lepiej niż inni młodzieńcy (księga daniela).
w czasie święta paschy należy powstrzymywać się od spożywania strąków, zboża, ryżu, prosa (aszkenazyjczycy).
dziesięcina dla ubogich była dawana biednym z 3 i 6 roku plonów (księga powtórzonego prawa).
miszna-zerain-demaj identyfikuje produkty rolne, których sprzedaż budzi wątpliwości z punktu widzenia dziesięciny, określa np w jaki sposób wydzielić dziesięcinę z fig, kielicha wina lub kosza pełnego różnych produktów.
miszna-zerain-szewiit określa zakres prac, które należy wykonać lub można wykonać w roku szbatowym, oraz narzędzie, które można używać.
miszna-zerain-pea określa skraje pól z których plony mogą zbierać ludzie ubodzy. to samo dotyczy owoców na drzewach rosnących na skraju sadu, plonów które spadły na ziemię, zapomnianych snopków, kiści o nietypowym kształcie, owoców opadłych.
miszna-zeraim-bikkurim to prawo dotyczące pierwszych plonów składanych w świątyni.
pan bóg stworzył bezmiar wód, z którego wyłaniają się lądy. w trzecim dniu pokryła je roślinność, świat był pustkowiem pozbawionym wody, bóg zasadził ogród i umieścił w nim mężczyznę stworzonego wcześniej, kobietę stworzył później. bóg stworzył urodzajną glebę w ogrodzie eden (księga rodzaju).
księga ezechiela zawiera
alegorię o orle i roślinach.
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz