27. judaizm i religie powiązane (hebrajczycy, izrael, kabała, karaimi, mandaizm, mozaizm, palestyna, samarytanie, żydzi) oraz ringatu
27. 7. 2. rośliny, rolnik (cz 2)
drzewo życia rosło w środku raju, jego owoce zapewniały nieśmiertelność.
drzewo życia to metafora mądrości i sprawiedliwości (księga przysłów), sprawiedliwi będą spożywać jego owoce.
drzewo życia składa się z 10 sefirot ułożonych w 3 kolumny: 1 miłosierdzie (rachamim), prawa, żeńska, 2 sąd (din), lewa, męska, 3 równowaga i harmonia, środkowa stanowiąca połączenia lewej i prawej linii (kabała).
drzewo życia wzmaga podwójny ruch świata. rozjaśnia je światło proste, a równocześnie światło odbite tworząc istotę bożej obecności. ów przepływ światła wpływa na zdolność kreacyjną każdej z sefirot (chaim vital).
menora to symbol rajskiego drzewa życia. sefer tora to symbol drzewa życia.
w dniu zmartwychwstania owoce drzewa życia nie wyczerpią się, liście nie zwiędną i będa służyły za lekarstwo (księga ezechiela).
w raju rosło drzewo poznana dobra i zła. adam i ewa nie mogli jeść owoców z tego drzewa. zostali zwiedzenie przez węża (szatana), który obiecał, że staną się jak bóg: poznają dobro i zło (księga rodzaju) lub szatan pod postacią węża skusił ewę do zerwania zakazanego owocu, który podała adamowi i zjedli. kiedy zjedli owoc poznali czym jest grzech, uświadomili sobie, że są nadzy, więc spletli gałązki figowe, z których zrobili sobie przepaski. adam i ewa zostali wygnani z raju, którego od tamtej pory strzegły cherubiny z mieczami.
inna wersja: cherubin strzeże dojścia do drzewa życia, którym jest palma daktylowa.
owoce poznania dobra i zła - to winorośl, figowiec, cytron, pszenica (tradycja).
drzewo poznania dobra i zła to symbol mądrości, roztropności, dającej duszy zdolność rozeznania (filon z aleksandrii).
set miał wizję od boga o zbawieniu ludzkości od grzechu adama i ewy, po czym bóg darował mu trzy nasionka, z których wyrosło drzewo, które ścięto, aby zrobić krzyż dla chrystusa.
dzień 15 szwat otwiera nowy rok dla drzew (tu bi-szwat) (różne rozumienie). obecnie w izraelu dzień półświąteczny, dzień sadzenia drzew przez dzieci i młodzież.
przypowieść o drzewach
wybierających króla: kiedy mieszkańcy sychem wybrali królem abimeleka, który zdobył władzę zabijając ojca i 69 braci, jotam,
jedyny z braci, który ocalał, wszedł na górę gerazim i zawołał do ludzi: drzewa zebrały się, aby wybrać króla,
zgłosiły oliwkę, ale ona odmówiła,
gdyż nie chciała wyrzec się oliwy aby kołysać się nad drzewami, więc drzewa zgłosiły
figowca, ale on odmówił, gdyż wolał
słodycz swoich owoców zamiast kołysania się nad drzewami, zgłosiły winorośl, ale ona wolała sok
rozweselający ludzi i bogów niż kołysanie się ponad drzewami, więc zgłosiły krzew cierniowy (rhamnus palestina lub
głożyna cierń chrystusa lub kolcowój
europejski), który zgodził się pod warunkiem, że wyjdzie z niego ogień i
spali cedry libańskie. alegorie:
abimelek nie jest królem, tak jak krzew cierniowy nie jest drzewem, nie ma on
mocy, gdyż nie ma dostępu do ziemi, na której rosną cedry, więc nie może ich
spalić, konkluzja: upadek sychem i śmierć abimeleka (księga sędziów).
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz