27. judaizm i religie powiązane (hebrajczycy, izrael, kabała, karaimi, mandaizm, mozaizm, palestyna, samarytanie, żydzi) oraz ringatu
27. 7. 2. rośliny, rolnik (cz 6)
belial symbolizuje płodność ziemi.
wśród faktów naturalnych czy opatrznościowych, w których dostrzega się zjawiska nadzwyczajne, znajduje się nadzwyczajna płodność ziemi (księga izajasza).
bóg nauczył adama siewu (życie adama i ewy).
kain był rolnikiem (księga rodzaju).
początek roku rolniczego wypada w święto rosz ha-szana (1 tiszri).
pszenica płaskurka była najważniejszym zbożem, między innymi przechowywanym w egipcie w magazynach zbóż (księga kapłańska). inne pszenice: pszenica twarda, pszenica zwyczajna. dojrzewanie pszenicy było związane z wieloma świętami rolniczymi. podczas szawuot ofiarowywano świątyni snop pszenicy.
szawuot to święto początków zbiorów pszenicy.
w drugim dniu po święcie paschy należało przynieść dojrzały snop jęczmienia (jęczmień dwurzędowy i jęczmień zwyczajny). zbioru jęczmienia można było dokonywać także w szabat. zbioru dokonywano w nocy, a rano niesiono do świątyni. przed ofiarowaniem jęczmienia nie wolno było spożywać ziarna pochodzącego z tegorocznych zbiorów.
pascha wyznacza rozpoczęcie żniw, które rozpoczyna się zbiorem jęczmienia.
manasses, mąż judyty, zmarł podczas żniw jęczmienia z powodu porażenia słonecznego (księga judyty).
sukkot to dawne święto plonów. z dawnych czasów pozostała modlitwa o dobre plony.
szmita to rok szabatowy, w którym obowiązywał nakaz darowania długów: "przez sześć lat będziesz obsiewał ziemię i zbierał jej płody, a siódmego pozwolisz jej leżeć odłogiem i nie dokonasz zbioru, aby mogli jeść ubodzy z twego ludu, a resztę zjedzą dzikie zwierzęta, tak też postąpisz z twoją winnicą i twoim ogrodem oliwnym" (księga wyjścia). obejście: fikcyjna sprzedaż ziem gojom, np arabom, którzy w siódmym roku uprawiają ziemie.
rechabici uznawali zakaz uprawy ziemi i budowy stałych domostw, mieszkali w namiotach.
astracantha bethlehemitica i astracantha gummifera (taganek gumodajny) ma wonne korzenie, które znajdowały się w darach niesionych przez braci józefa do egiptu (księga rodzaju).
oleander pospolity to róża z jerycha (mądrość syracha).
zakładano wieńce z róż. róża dzika i róża fenicka występowały jako lilie o czerwonych kwiatach. w grę wchodziły także zawilec wieńcowy, jaskier azjatycki, mak polny, tulipa agenensis.
zawilec wieńcowy symbolizował krótkie życie ludzkie.
"stanę się jakby rosą dla izraela, tak, że rozkwitnie jak lilia i jak topola zapuści korzenie". lilia biała to symbol narodu żydowskego. głowice kolumn świątyni jerozolimskiej miały kształt lilii (zohary).
narcyz wielokwiatowy jako lilia polna był ozdobą karmelu i saronu (księga izajasza), jako lilia dolin znalazł się w pieśni nad pieśniami.
zakwitanie urgini morskiej było związane z rolniczym świętem tu b'av (ok 15 viii). urginia morska - "stanę się rosą dla izraela, tak, że rozkwitnie jak lilia" (księga ozeasza).
gołąb trzymający lilię w dziobie kojarzy się z duszą zmarłego i niewinnością, a także ze zwiastowaniem.
grzybienie białe, grzybienie błękitne i grzybenie egipskie zdobiły kapitele kolumn pierwszej świątyni.
mak polny jako kwiat polny o szybko opadających płatkach sprzyja metaforom o życiu i szybkości przemijania człowieka na ziemi (księga izajasza).
rumian palestyński
był symbolem krótkiego i ulotnego życia na ziemi, "wszelkie ciało to jakby
trawa, a cały wdzięk jest niby kwiat
polny, trawa usycha, więdnie kwiat, gdy na nie wiatr pana powieje" (księga
izajasza).
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz