27. judaizm i religie powiązane (hebrajczycy, izrael, kabała, karaimi, mandaizm, mozaizm, palestyna, samarytanie, żydzi) oraz ringatu
27. 8. 2. 6. 6. zbawienie, gmat tikkun, dewekut, oświecenie, gnoza, odkupienie (cz 1)
archanioł uriel to archanioł zbawienia (4 księga ezdrasza).
set miał wizję od boga o zbawieniu ludzkości z grzechu adama i ewy, po czym bóg darował mu trzy nasionka, z których wyrosło drzewo, które ścięto do zrobienia krzyża dla chrystusa.
zbawienie to proces o charakterze kosmicznym (judaizm rekonstrukcjonistyczny).
podstawą zbawienia jest wypełnianie przykazań bożych.
słowo ryba (dag) reprezentuje troski. spożywana na purim przemienia troskę w sercu człowieka w najwyższą radość ze zbawienia (sefer jecira).
każde, nawet powszednie, działanie cadyka może spowodować jedność (elimelech z leżajska).
zadaniem człowieka jest przezwyciężenie ograniczenia własnego bytu i zlanie się z boskim światłem (chasydyzm polski).
złączenie z bogiem odbywa się za pośrednictwem duszy, która kocha boga. należy boga czcić także za pomocą tańca, śpiewu, ekstatycznej modlitwy. taka modlitwa powinna człowiekowi przynieść radość i pogodę ducha co oznaczało zespalanie się z bogiem (israel baal szem tow).
bóg dał micwy jako jedyne środki, poprzez które możemy zbliżyć się do stwórcy. otrzymujemy strawę duchową od stwórcy, dusza łączy się ze swoim początkiem, dochodzi do boskiej jedności, jako część przyłącza się do całości, którą jest ein sof, zaraz potem światło świętości ein sof jaśnieje w człowieku i zlewa sie ze swoim początkiem (menachem haum z czarnobyla).
dewekut to znalezienie się duszy w bliskości boga i uzgodnienie własnej woli z wolą bożą, przeżycie emocjonalne uzyskiwane w ekstazie modlitewnej oraz przez pobożne wypełnianie dobrych uczynków (micwot) (zwłaszcza chasydyzm).
dewekut to połączenie z bogiem, przyleganie do boga z bojaźnią i miłością, bo on jest trwaniem i długim życiem. dewekut jest osiągany na skutek gorliwej religijności. osiągnąć dewekut to znaczy zrozumieć obecność boga w życiu człowieka, to związek wymagający całkowitego rozpuszczenia własnego ja w bogu. wystarczy poddać się radości służenia bogu przez micwot (przykazania), wystarczy cieszyć się w przykazaniach, aforyzmach i przypowieściach (israel baal szem tow).
zamysł stworzenia nie może być osiągnięty bez udziału dusz ludzi, które inkarnują się w materialnym świecie, aby odmienić swoją naturę i stać się godnym błogości boskiej (kabała).
dzięki kabale człowiek poznaje w jaki sposób jest stworzony świat, jakie prawa nim rządzą, kim jest człowiek, w jaki sposób powinien odmienić swoją naturę, aby stać się podobnym do stwórcy („stworzył człowieka na podobieństwo swoje”) i osiągnąć połączenie z nim. stan ten nazywany jest "gmar tikkun". jego osiągnięcie jest celem studiów, człowiek powinien poznać prawa realnie za pomocą swoich zmysłów, aby usunąć niezgodność z prawami wszechświata.
kropka (cząstka) doskonałości w sercu, dobra, właściwości altruistycznych, iskry boskości, bez której istnienie świata byłoby niemożliwe, inicjuje proces naprawy polegający na dojściu stworzenia do podobieństwa stwórcy, dzięki stopniowemu wznoszeniu się przez światy asia, jecira, bria i acilut do końcowego stanu gmar tikkun (końcowego naprawienia), co oznacza ponowne połączenie wszystkich rozproszonych iskier boskiego światła, upodobnienie się każdego człowieka właściwościami do stwórcy (izaak luria).
tikkun to wielkie dzieło zbawiania świata przez ludzkość, moralnej odnowy, która ma doprowadzić do usunięcia pierwotnej wady wszechświata (izaak luria).
asia (świat działania) - tylko w tym świecie możliwe jest zbawienie obejmujące cały wszechświat, wyniesienie znikomej materii do poziomu ducha, które osiąga kulminację w zjednoczeniu przenajświętszego błogosławionego i jego szechiny (chasydyzm polski).
wszystkie modlitwy powinny być odmawiane w celu przywrócenia szechiny, co prowadzi do połączenia boga i szechiny (mosze haim efraim z sudelkow).
pobożny człowiek może dostąpić jedności z bogiem przed śmiercią przechodząc przez każdą z sefirot.
abraham ben szlomo abulafia osiągał stany ekstatyczne za pomocą technik kabalistycznych związanych z alfabetem hebrajskim, co pozwalało mu zjednoczyć się z coraz wyższymi sefirot, przez co zbliżał się do boga.
drzewo życia to opis etapów prowadzących do oświecenia (kabała).
litery hebrajskie są uświęcone i tworzą mistyczne ścieżki prowadzące do oświecenia.
słowo mandaizm pochodzi od manda
(nauka, gnoza).
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz