27. judaizm i religie powiązane (hebrajczycy, izrael, kabała, karaimi, mandaizm, mozaizm, palestyna, samarytanie, żydzi) oraz ringatu
27. 8. 2. 6. dobro (szczęście)/nieszczęście (cz 1)
archanioł gabriel to anioł miłosierdzia.
asmodeusz to demon dobroczynny, przyjazny ludziom (kabała).
szatan to główny sprawca zła na świecie, symbol i personifikacja zła.
samael to uosobienie gniewu (kabała).
stwórca stworzył świat materialny i światy duchowe w celu sprawienia maksymalnej radości i zadowolenia stworzeniom (zamysł stworzenia). zamysł stworzenia nie może być osiągnięty bez udziału dusz ludzi, które inkarnują się w materialnym świecie, aby odmienić swoją naturę i stać się godnym błogości boskiej (kabała).
z ideą zamysłu stworzenia jest powiązana idea rozbicia naczyń, czyli pęknięcia sefirot pod wpływem boskiego światła, skąd wziął się grzech pierworodny, przyczyna pomieszania dobra i zła w każdym człowieku, występowania pokus ku złemu (izaak luria).
pojawienie się zła jest związane z odłączeniem się piątej sefirot gewury (surowy sąd, srogość) od czwartej sefirot chesed (miłość, łaska) (kabała).
siódma tefirot necach to wytrzymałość, hart ducha, cierpliwość, chęć do podążania za naszymi pasjami (kabała).
drzewo życia ma trzy kolumny: 1 miłosierdzie (rachamim), prawa, żeńska, 2 sąd (din), lewa, męska, 3 równowaga i harmonia, środkowa stanowiąca połączenia lewej i prawej linii (kabała).
ludzie zostali stworzeni w sposób doskonały do szczęścia w raju, żyli w bliskości boga, mieli łatwe życie, do dyspozycji całe stworzenie, a do towarzystwa siebie nawzajem. grzech wprowadził w świat nieporządek i przekleństwo (księga rodzaju).
bóg jest ostatecznym autorytetem. dobro to stan rzeczy wyznaczony przez boga. bóg chce żeby się w nim znajdowały stworzenia, stan przed upadkiem (pierwszym grzechem) ludzi. od momentu popełnienia grzechu pierworodnego mamy do czynienia z zakłóceniem porządku bożego, a więc ze złem, które oznacza brak dobra.
grzech pierworodny polega na tym, że adam i ewa okazali nieposłuszeństwo wobec boga, gdyż chcieli jak bóg znać dobro i zło (księga rodzaju).
zło wzięło się od szatana i z powodu grzechu pierworodnego.
rhuta (czas boskiej przychylności) to okres szczęśliwości i błogosławieństwa boga dla ludzi i izraela. trwał od stworzenia świata do 4439 pne (samarytanie).
po potopie bóg rzekł: już nigdy nie będę przeklinał ziemi z powodu człowieka, gdyż myśli serca ludzkiego są złe od młodości jego (księga rodzaju).
hiob był hojny wobec ubogich, zniszczył świątynię bożków. szatan za pozwoleniem boga zrujnował jego majątek, zabił jego dzieci, zesłał zarazę. jego pierwsza żona sitis ciężką pracą zarabiała na siebie i na męża. szatan uznał swoją porażkę. bóg przywrócił majątek i pozycję hioba. po śmierci dusza hioba została przeniesiona do nieba na wozie a ciało zachowało się od zepsucia i zostało złożone w grobie (testament hioba).
daniel opiekował się wdowami i sierotami (księga ezechiela).
nic nie ma absolutnej wartości, ani bogactwa, ani władza, ani sława, ani mądrość, ani przyjemność, wszystko "marność nad marnościami i wszystko marność" (przemijanie nad przemijaniem, wszystko przemija, ulotne, jakże ulotne, wszystko jest takie ulotne). ludzie są zachłanni, marnotrawni, tracą i omijają to co piękne, korzystają z tego co przyjemne. powinniśmy czerpać z życia pełnym garściami wszystko, co sprawia radość, trzeba cieszyć się z tego co mamy, w życiu raz jest radość, a raz smutek, powinniśmy zachować odpowiedni dystans do życia, umiar i rozsądek. cierpienie i rozpacz jest dopełnieniem człowieczeństwa (księga koheleta).
testament zabulona zawiera zachętę do miłości bliźniego.
testament józefa zawiera zachętę do przebaczania i miłości bliźniego.
testament dana zawiera przestrogę przed gniewem i zachętę do miłości bliźniego.
testament gada zawiera przestrogę przed nienawiścią.
miszna-nezikin-bawa kamma omawia krzywdy wyrządzone bliźnim.
miszna-zerain-berachot
zawiera błogosławieństwa, które należy odmawiać po otrzymaniu dobrych i złych
wiadomości.
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz