27. judaizm i religie powiązane (hebrajczycy, izrael, kabała, karaimi, mandaizm, mozaizm, palestyna, samarytanie, żydzi) oraz ringatu
27. 8. 2. 7. 8. władza (cz 4)
mitnagdim donosili na chasydów, którzy na skutek tych donosów byli zatrzymywani w cywilnych więzieniach.
obecnie w polsce funkcjonuje osiem gmin, siedem filii i trzy gminy nie zrzeszone w związku gmin wyznaniowych żydowskich w rzeczypospolitej.
od czasów holocaustu judaizm reformowany akceptuje syjonizm i państwo izrael, dąży do odtworzenia żydowskiej siedziby narodowej na terenie starego izraela, do powstania państwa izrael. syjonizm jest narzędziem w boskim planie powrotu żydów do ziemi obiecanej, co zwiastuje erę mesjańską.
ruch chardal głosi, że żydzi są wyjątkowi, ziemia izraela jest święta, osadnictwo jest potrzebne w celu przyspieszenia odkupienia i ma znaczenie mesjańskie.
cwi jehuda kuk uważa, że państwo to święty byt, łącznie ze wszystkim co reprezentuje (rząd, wojsko, mosad itp), państwo jest narzędziem mającym doprowadzić do odkupienia.
żydzi z ruchu toranim uważają, że państwo powinno być skoncentrowane na procesie odkupienia, powinno dbać o sprawiedliwość, uczciwość i moralność.
antysyjonizm krytykuje syjonizm jako formę rasizmu.
izrael jest państwem wyznaniowym, w którym judaizm (nowoczesna ortodoksja) stanowi religię państwową, przestrzegane są prawa talmudyczne (???).
działacze ruchu powstający sanhedryn, który założono w tyberiadzie w 2004, dążą do odrodzenia wielkiego sanhedrynu jako najwyższej instytucji religijno-sądowniczej izraela. smichę otrzymał mojżesz halberstam.
judaizm reformowany twierdzi, że prawo żydowskie ma znaczenie historyczne i podlega reformom.
żydzi z chabad-lubawicz byli początkowo źle nastawieni do państwa izrael, później zaakceptowali je, obecnie państwo izrael ma dla nich sens mesjański.
judaizm ultraortodoksyjny popiera wyznaniowe państwo izrael lub odrzuca go jako naruszenie boskiego planu i rodzaj bałwochwalstwa. żydzi ultraortodoksyjni protestują przeciwko wprowadzeniu w 2014 obowiązkowej służby wojskowej i zniesieniu zwolnienia ze służby dla studiujących w jesziwach.
żydzi satmar nie uznają państwa izrael.
żydzi z ha-eda ha-charedit propagują silny antysyjonizm, nie uczestniczą w strukturach państwa, mają własne szkolnictwo, synagogi, mykwy, system sądowniczy.
ultraortodoksyjny ruch neturei karta uważa, że żydom nie wolno atakować innych narodów, poniżać je, ranić ani zabijać. żydzi z tego ugrupowania są zdecydowanie przeciwni państwu izrael i syjonizmowi, podejmują wspólne akcje protestacyjne z palestyńczykami, uważają, że powstanie izraela jest sprzeczne z torą, prowadzi do wojen i nasilenia nienawiści między narodami, ponieważ zabronione jest zakładanie izraela przed przyjściem mesjasza (talmud), nie można korzystać ze szkolnictwa, ubezpieczeń izraelskich, uczestniczyć w wyborach. ziemia arabów powinna zostać im zwrócona.
według prawa izraela żydem jest osoba, która ma ortodoksyjną matkę, prawo do obywatelstwa bez uznania za żyda ma każda osoba, która ma dziadka ortodoksyjnego (rasizm hard level, ustawy norymberskie a rebours).
żydzi lemba nie mają „prawa powrotu” z powodu braku praprzodka żyda lub żydówki.
karaimi mają „prawo powrotu”.
totalitarne prawo izraela wymaga od każdej pary samarytan uzyskania zgody genetyka ze szpitala tel hashomer przed rozpoczęciem pierwszego etapu procedury ślubnej, zwanego propozycją (kidduszin).
samarytanom nie przysługuje „prawo powrotu” do izraela.
cenzus pochodzenia
odbiera prawa wyborcze, np żydom w niemczech
lub palestyńczykom w izraelu.
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz