27. judaizm i religie powiązane (hebrajczycy, izrael, kabała, karaimi, mandaizm, mozaizm, palestyna, samarytanie, żydzi) oraz ringatu
27. 9. 3. 7. teologowie (cz 2)
teologowie i dzieła teologiczne
izajasz.
filon z aleksandrii (przed 10-po 40).
arystobul z paneas (poł i w) twierdził, że cała myśl grecka pochodzi z judaizmu, orfeusz, pitagoras, sokrates, platon korzystali z pism mojżesza.
"gan eden" - zasady prawa karaimskiego.
"keter tora" (korona tory) - komentarz do biblii (karaimi).
„memar markah” (nauka markaha) zawiera wywody teologiczne (samarytanie).
chiwi al-balchi (2 poł ix w), napisał "problemy", 200 pytań wskazujących na nieścisłości i sprzeczności biblii.
saadja ben josef - "emunoth ve-deoth" (twierdzenia wiary i opinie) z 933, pierwsza próba ujęcia teologii żydowskiej przy użyciu instrumentów z filozofii greckiej.
bachia ben josef ibn pakuda (poł xi w) - "hovot ha-levavot" (obowiązek serca).
juda halevi (1075-1141) - "kuzari".
abraham ibn daud (ok 1110-1180) - "emunah ramah" (wzniosła wiara), filozof, teolog, historyk, stosował arystotelizm awicenny do judaizmu, zajmował się relacją między bogiem a światem, interesowało go zagadnienie wolnej woli.
mojżesz majmonides (1135-1204) - szczególnie "przewodnik błądzących".
lewi ben gerszom (1288-1344) - "milhamot adonai" (wojny pana).
aaron ben eliasz (1328?-1369) - trylogia "ec ha-chajim" (drzewo życia) jako przeciwwaga do "przewodnika błądzących" majmonidesa, obrona muzułmańskiego kalamu (teologii) jako pochodzącego od tory, w przeciwieństwie do arystotelesa, który jest obcy judaizmowi.
hasdai crescas (ok 1340 - 1410/1411) - "or adonai" (światłość pana), teolog i filozof, przeciwstawiał się racjonalizmowi majmonidesa.
izzak syn mojżesza arama - "akedat iizaak" (ofiara izaaka).
abrabanel (1437-1508).
alfonso de zamora (ok 1474-1544), konwertyta na katolicyzm w hiszpanii.
moses ben joseph di trani (xvi w) - "beit elohim" (dom boży), który skupiał się na modlitwie, pokucie, dogmatach.
natan z gazy (1644-1680)- teolog sabatarianistyczny.
meir eisenstadt (1670-1744).
nachman krochmal (1785-1840).
solomon steinheim (1789-1866).
leopold zunz (1794-1886).
samson raphael hirsch (1808-1888).
salomon formstecher (1808-1889).
zacharias frankel (1801-1875).
abraham geiger (1810-1874)- skracał i upraszczał modlitwy, aby pobudzić pobożność wiernych.
samuel hirsch (1815-1889).
hermann cohen (1842-1918).
adolf kurrein (1846-1919) - zwolennik reform w liturgii, zwiększenia roli organów w czasie nabożeństw.
saul chaim horowitz (1858-1921) - niemiecki rabin bielska i teolog.
samuel hirsch marguliesi (1858-1922) - naczelny rabin florencji, teolog, studiował teologię we wrocławiu i lipsku.
abraham isaac kook (1865-1935) - „o znaczeniu syjonu”.
isaac breuer (1883-1946).
eliyahu eliezer dessler (1892-1953).
joseph ber soloveitchik (1903-1993).
emmanuel levinas (1906-1995) pisał komentarze do talmudu pod wpływem fenomenologii.
abraham joshua heschel (1907-1972) - teolog i filozof, reprezentował kierunek konserwatywny umiarkowany, pisał prace dotyczące kabały i chasydyzmu.
jacob taubes (1923 - 1987), socjolog religii, filozof, teolog, nauczyciel judaistyki i hermeneutyki.
richard l rubenstein (1924-2021) - „doktryna śmierci boga”.
david h stern (ur 1935) - teolog mesjanistyczny, tłumacz tanach i nowego testament "complete jewish bible", inne prace: "messianic jewish manifesto", "messianic judaism: a modern movement with an ancient past".
harold kushner
(ur 1935) - rabin judaizmu konserwatywnego, zajmuje się
sensem ludzkiego cierpienia, teodycei,
istnienia boga i omnipotencji.
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz