27. judaizm i religie powiązane (hebrajczycy, izrael, kabała, karaimi, mandaizm, mozaizm, palestyna, samarytanie, żydzi) oraz ringatu
27. 9. 3. 26. urzędnicy, sędziowie
jozue był także sędzią.
biblia wymienia sześciu sędziów większych, którymi byli otniel, ehud, barak i debora, gedeon, jeffe, samson, lub ośmiu dodając helego i samuela.
gedeon pokonał madianitów prowadząc 300 wojowników, ze zdobytego złota i srebra kazał sporządzić efod, który stał się obiektem bałwochwalczego kultu izraelitów.
samson został wybrany przez boga przed swoim narodzeniem do roli sędziego (księga sędziów).
sędziowie mniejsi: tola, jair, ibsan, elon, abdon, szamgar, samuel - ostatni sędzia izraela w kaananie, nazirejczyk, prorok, miewał widzenia (1 księga samuela).
jair cieszył się szczęściem i dobrobytem.
abdon, syn hillela piratonity, panował przez osiem lat. przez cały okres jego panowania panował pokój. miał 40 synów (księga sędziów).
samuel ustanowił sędziami swoich synów joela i abiasza, ale byli oni przekupni, więc izraelici wezwali go do namaszczenia króla.
abiasz, syn samuela, sędzia w beer-szebie, był łapówkarzem (1 księga samuela).
gabaj, urzędnik
gminy żydowskiej, administrator synagogi, organizował pomoc dla biednych
członków gminy żydowskiej, wdów, sierot, ściągał podatki, zbierał darowizny,
decydował o rozdziale pieniędzy dla ubogich, utrzymywał przytułki, szpitale, gromadził
posagi dla ubogich panien, posiadane dobra rozdzielał tak, aby ubodzy mogli
obchodzić szabat i święta, z czasem
te funkcje przejęły gminne bractwa dobroczynne, w synagodze zarządzał jej
funduszami, decydował o rozdziale miejsc siedzących, funkcji honorowych podczas
nabożeństw, wyznaczał osoby do otwierania aron
ha-kodesz i kolejność wywoływania wiernych do czytania tory.
27. 9. 3. 27.
niewierni
szabes-goj to niewierny,
najczęściej chrześcijanin, wykonujący na rzecz żydów prace zakazane w szabat, a to: gaszenie zapalonych świec
w piątek, rozpalanie ognia w w zimne soboty, obsługiwanie wind, czyli czynności
zakazane przez talmud. w wyjątkowych
okolicznościach rabini mogli wyrazić
zgodę na zatrudnienie nieżydów, np w czasie mrozów.
27. 9. 3. 28. zbawiciele,
mesjasze
mojżesz był czasami uważany za mesjasza.
szymon bar-kochba został przez akibę ben josefa ogłoszony mesjaszem i nazwany bar-kochba (syn gwiazdy).
żydzi wygrali powstanie bar-kochby, wznowiono składanie ofiar w ruinach świątyni, żydzi prześladowali i zabijali chrześcijan za odmowę wyparcia się jezusa chrystusa i uznania szymona bar-kochby za mesjasza.
nauczyciel sprawiedliwości zmarł lub został zabrany do nieba, esseńczycy oczekiwali jego powrotu w czasach ostatecznych.
jan chrzciciel był mesjaszem (według jego zwolenników).
szymon z perei (zm 4 pne), niewolnik heroda wielkiego, ogłosił się po śmierci heroda królem, z bandą buntowników palił i rabował, aresztowany i ścięty zmartwychwstał, był pierwszym mesjaszem przed chrystusem, jezus wzorował się na nim w sposobie nauczania (israel knohl).
wojna przeciwko gallusowi (325-352) rozpoczęła się powstaniem, na którego czele stanął patricius, którego obwołano królem i mesjaszem. w odpowiedzi zniszczono tyberiadę i liddę, mieszkańców zabito nie oszczędzając kobiet i dzieci.
awraam abulafia poczuł się mesjaszem wezwanym do nawrócenia zachodniego świata na judaizm, udał się do papieża mikołaja iii i prowadził z nim petraktacje w imię judaizmu (g szolem).
mosze chaim luzzatto uważał swego ucznia za mesjasza, a siebie za mojżesza, gdyż według niego mojżesz był postacią istotniejszą od mesjasza.
israel baal szem tow był uważany za mesjasza, miedzy innymi przez mojżesza chaima efraima z sułdykowa.
szabetaj cewi ogłosił się w 1648 mesjaszem, datę zbawienia wyznaczył na 1666.
jakub frank
uznał, że jest trzecim mesjaszem po szabetaju
cewi i baruchji russo,
utożsamiał się z jezusem parakletem,
ostatecznym zbawicielem.
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz