27. judaizm i religie powiązane (hebrajczycy, izrael, kabała, karaimi, mandaizm, mozaizm, palestyna, samarytanie, żydzi) oraz ringatu
27. 9. 6. 8. apostazja
apostazja oznacza wykluczenie z uczestnictwa w rytuałach religijnych, odmowę pogrzebu na żydowskim cmentarzu.
dla samarytan żydzi byli apostatami.
natan z gazy rozpatrywał apostazję w odniesieniu do postępku marranów, czyli przymusowego przejścia żydów hiszpańskich na chrześcijaństwo.
szabetaj cewi głosił, że apostazja to wejście w nowe przymierze z bogiem, który wzywa wszystkich żydów do zmiany wiary, gdyż wybrał islam jako nowe miejsce zamieszkania. to nie jest trwała wiara, gdyż przy końcu czasów bóg objawi nową torę.
apostatami byli frankiści.
27. 9. 6. 9. synody
za synod uważa się dyskusje rabinów w jawnem (132-90).
zadaniem synodu było ustalenie doktryny i kanonu biblii żydowskiej oraz żydowskiego prawa religijnego.
istnieją także informacje o synodzie w jamni (ok 90/95 w jawne), który był konferencją rabinów. podczas synodu ustalono tanach (kanon pisma świętego) i obowiązujące wersje ksiąg kanonicznych, z czego powstał tekst masorecki. inne wersje powinny zostać złożone w genizach. hipoteza: ustalenia dotyczyły pieśni nad pieśniami i księgi koheleta.
hipoteza:
nie było synodu w jamni.
27. 9. 6. 11. sakramenty
pojęcie „sakramentów” pochodzi z chrześcijaństwa, ale już w judaizmie znajdujemy ich pierwociny.
dla jana chrzciciela chrzest był symbolem przygotowania do odnowy ludzkiej i przygotowania drogi na przyjście mesjasza.
chrzest jest wzorowany na chrzcie w rzece jordan, który przeprowadzał jan chrzciciel (mandeizm).
jan chrzciciel nie chrzcił dla oczyszczenia z grzechu lecz dla oczyszczenia ciała (józef flawiusz).
wyznawcy mandeizmu praktykują komunię z chleba i wody, niekiedy dodają wina.
jom kippur zawiera wyznanie grzechów (widuj) kierowane do boga w modlitwach aszamnu i al chet.
spowiedź powszechna nie polega na wyjawianiu grzechów przed innymi, także przed duchownymi (karaimi).
gwiazda dawida nawiązuje świadomie do znaczenia
hinduistycznego: złączenie męskiego bóstwa z jego żeńską esencją szechiną, przez co stosunek staje się
sakramentem, na poziomie duchowym jest to najwyższy symbol zrównoważonej boskości.
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz