27. judaizm i religie powiązane (hebrajczycy, izrael, kabała, karaimi, mandaizm, mozaizm, palestyna, samarytanie, żydzi) oraz ringatu
27. 10. 2. 4. obrzędy i zwyczaje nie związane z porami roku (cz 6)
tisza be-aw, sabat nachamu
święto tisza be-aw jest poprzedzone trzema tygodniami pokuty, nie wolno organizować żadnych zabaw, słuchać muzyki, jeść mięsa, pić wina, strzyc włosów i bród, udzielać ślubów. na dziewięć dni przed świętem zdejmuje się parochet znad aron ha-kodesz i ozdoby ze zwojów tory, hymn lecha dodi śpiewa się w tonacji molowej, w trakcie nabożeństwa odczytuje się treny jeremiasza.
tisza be-aw to święto upamiętniające zniszczenie drugiej świątyni w jerozolimie w 70, inna wersja: święto upamiętnia zburzenie pierwszej i drugiej świątyni.
tisza be-aw to święto objawienia się mesjasza. to co dzisiaj jest żałobą przekształci się w radosne święto po przyjściu mesjasza (chasydyzm).
księgi pięciu megilot to zbiór pięciu ksiąg odczytywanych podczas najważniejszych świąt żydowskich, w tym lamentacje jeremiasza (tisza be-aw).
ostatnim posiłkiem przed postem (seuda mafseket) jest u aszkenazyjczyków jajko na twardo posypane popiołem.
w dniu święta tisza be-aw obowiązuje całodobowy post, nie wolno jeść i pić, myć się, płukać ust, używać kosmetyków, nosić odzieży i skórzanego obuwia, studiować i komentować tory.
wierni siadają na ziemi lub niskich ławach, taboretach, odmawiają modlitwę szmone esre i modlitwę pokutną, w czasie nabożeństwa porannego odmawia się modlitwy pokutne slichot, fragmenty z księgi hioba, treny jeremiasza, kantor śpiewa lamentacje na schodach wiodących do aron ha-kodesz.
gdy robi się ciemno zapala się tylko małe lampki. po odniesieniu tory do aron ha-kodesz śpiewa się chóralnie kinot (pieśni żałobne i pokutne).
na zakończenie święta zawiesza się parochet i okrycia pulpitów, zapala lampy, mężczyźni zakładają szale modlitewne, telifin i recytują modlitwy błagające o pociechę dla syjonu, odbudowę świątyni i powrót do jerozolimy.
następny
szabat po tisza be-aw nazywa się sabat
nachamu i zaczyna się od słów "pocieszcie się, pocieszcie ludu
mój".
tu b’av
zakwitanie
urginii morskiej było związane z
rolniczym świętem tu b'av (ok 15
viii). 13 młodych cielców i 13 miar najczystszej mąki złożono w ofierze podczas
pierwszego dnia święta (księga liczb).
1 elul
nowy
rok dla bydła, nowy rok składania ofiar ze zwierząt w świątyni jerozolimskiej (rosz ha-szana dla zwierząt.
elul
w
miesiącu elul żydzi dają do zbadania
koszerność tefilin i mezuzy, czy
nie są zbyt zniszczone i czy mogą być dalej używane.
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz